Chopperek avagy a technika művészete

2020. május 20. 10:25 - neney

Rossi új sisakja

A MotoGP téli teszt egyben azt is jelenti, hogy Valentino Rossi egy újabb sisakdizájnt mutat be. Idén a mexikói nyaralásán begyűjtött élmények hatására a vicsol indiánok gyöngydíszeit idéző festés került az AGV Pista GP R sisakjára.

Szólj hozzá!
2020. május 14. 10:24 - neney

Mi van ha felborult a motor?

A baj könnyen megvan. Kiegyenesedik a kanyar, elénk ugrik egy fa, vagy hirtelen kavics lesz ott is, ahol előbb még szép aszfalt volt. Elég egy másodperc és máris a földön találjuk magunkat, meg a motort is.

Sokan rettegnek attól, hogy nem tudják felállítani a földre került motort. Aggodalmuk fölosleges, nincs olyan gép, amit egy egészséges férfi vagy nő ne lenne képes visszaemelni függőleges helyzetbe. A lényeg az, hogy állunk hozzá.

Ne kapkodjunk, ne rángassuk ész nélkül, karizomból vagy derékból a 2-4 mázsás dögöket. A lábunk a legerősebb szervünk, hagyjuk hát dolgozni. Videónkban Fiedor Ferenc, a Riliclub motoros vezetéstechnikai tanfolyam oktatója mutatja meg, hogyan cselekedjünk.

Szólj hozzá!
2020. május 08. 10:23 - neney

Miért nem való mindenkinek a lítiumos akksi?

A lakossági áttörés még nem történt meg - de ez nem jelenti azt, hogy nem is fog. A lítiumos akkumulátoroknak vannak előnyei és hátrányai, ezekkel érdemes tisztában lenni, mielőtt belevágunk a vásárlásba.

Mindenképpen mellettük szól, hogy kicsik és könnyűek - általában negyedannyit nyomnak, mint egy hagyományos ólom-savas, tehát ha egy 10-12 Ah-s klasszikus akku 4 kiló, akkor a lítiumos körülbelül egy kiló. Mivel kisebbek is, nem feltétlenül töltik ki az akkutálcát, emiatt sokszor egy szivacskockával együtt árulják, amit aztán a motoros méretre vághat a saját motorjához.

Minden akkumulátornak van önkisülése, vagyis ha nem használják, akkor is merül. A lítiumosaknál ez sokkal lassabb, jobban bírják az állást, ritkábban kell őket töltőre rakni. Viszont ez könnyen a vesztük is lehet, mert ha túlságosan lemerülnek, menthetetlenül tönkremennek, míg a hagyományos akksikat sokszor minimális kapacitásromlással vissza lehet hozni a mélykisülésből. Egy rajta maradt fogyasztóval simán tönkre lehet őket tenni - és mivel drágábbak is, ez különösen fájó.

Könnyű, drága, nem merül, könnyen tönkretehető

A drágaság relatív, általános 10-12 Ah-s akkumulátorok már 10 ezer forint körül is vannak, ahhoz képest a 30-35 ezres ár már látványosan sok, de egy drága, 17 Ah-s, márkás akksihoz képest már közel sincs ekkora különbség, 40-50 ezerhez képest a 60-65 ezer forint már nem akkora ugrás. A Porsche GT2 RS-be 1600 euró volt a lítiumos akksi, na AZ volt a drága!

A lítiumos akksik ellen szól, hogy nem lehet bármivel tölteni őket, digitálisan felügyelt töltő szükséges hozzá, amely folyamatosan figyeli a feszültséget - illetve a motor töltésrendszerének és a feszültségszabályozónak is hibátlannak kell lennie.

Ducati 899 Panigale esete a litihiumos akksival

A harmadik ellenük szóló érv pedig, hogy a hidegre lényegesen rosszabbul reagálnak, mint az ólomakksik - olyankor előfordulhat, hogy csak úgy képesek beindítani a motort, ha előtte pár percig csak a fényszórót használva beindítjuk a kisülést, és csak utána tudják a szükséges indítóáramot. Ez a trükk extrém hidegben (-20) egyébként a hagyományos akksiknál is be szokott válni.

Röviden tehát: mellette szól, hogy könnyű és lassabban merül, ellene, hogy drágább és könnyebb tönkretenni, valamint téli használatra mérsékelten ajánlott.

A 2018-as KTM EXC-kben alap a li-ion akksi

Szólj hozzá!
2020. május 02. 10:22 - neney

csalódás lett a chopper

Erika több évi motorozás után megvette álmai motorját, de csalódott benne. Vajon mi a megoldás számára?

"Sziasztok!

A tanácsotokat kérném egy tuti hálás motor kiválasztásához. Kb 2-3 hete megvásároltam (elég megfontolatlanul) tapasztalat és tanácsok hiányában egy VL Suzuki Intrudert. Gondoltam egyedül is megbirkózom vele, nem csak a párom mögött ülve, és jó kis túrákat teszek vele. Hát keserves csalódás lett a részem, mert az első kis túrámon sikerült egy balra kikanyarodásnál, emelkedőn felfelé, megdöntenem a mocit, és az ÉG tudja csak, hogy tudtam vissza húzni a 360 kg-os choppert.

Kimentünk a párommal gyakorolni egy speckó területre, ahol a kanyarodást, az elindulást, és egyéb dolgokat gyakorolgattuk, mivel eddig csak nagy testű robogóval volt dolgom. Naponta vezetek motorral városban, több mint 4 éve korlátlan jogsim van, de még nem találtam meg azt a motort, amin kényelmesen és büszkén indulhatnék útra.

Nagy szerelem a chopper életérzés, de ez a brutál orrnehéz Intruder, be kell látnom, meghaladja a fizikai és erőnléti paramétereim. Tudnátok ajánlani számomra egy ideális motort? Testsúlyom 70 kg, 168 cm magas vagyok, és rendelkezem némi izommal is a bátorságon, és tökösségen kívül.

Köszönettel a választ.

Üdvözlettel: Erika Győrből

-

Kedves Erika!

Először is gratulálok a motorhoz! Másodszor: úgy gondolom nem feltétlenül a motorral van a baj. Ha mindenképp ez a stílus tetszik, idő kell, míg összeszoktok főleg egy robogó után. Szerencse, hogy nem történt nagyobb baj. Menj el az új motoroddal egy vezetéstechnikai tréningre, ahol lassú manőverezés közben is megtanulod kezelni ezt a nagy gépet.

Ha viszont mindenképp váltani szeretnél, akkor az egyik lehetőség, hogy egy másik típust választasz. Mondjuk azt nem írtad meg, hogy a motorod mikori évjárat, de a japánok már kitalálták az olyan choppert, aminek a legtöbb karosszéria eleme műanyagból van, ezért sokkal könnyebb. Ilyen volt régebben a Suzuki VL 800 Volusia, vagy a Suzuki VZ800 Marauder azok közül, amiket én is próbáltam.

Léteznek ennél kisebb chopperek is. Igaz nem mostani gyártmányúak, de a nőknek nagyon be szokott jönni a Yamaha Virago 535 vagy a Suzuki LS 650 Savage. Ezek alacsonyak és könnyűek, nagyon jók gyakorló motornak. Az importőrök vagy a kereskedők szoktak szervezni tesztnapokat, ahol ki is próbálhatod a motorokat, vagy érdemes elmenni olyan használt motor kereskedésbe, ahol sok motor van és egyszerre több típust kipróbálhatsz.

Azt is megteheted, hogy váltasz valami egyszerűbb, sport-túra motorra, de azon sohasem lesz ugyanolyan az érzés, mint egy chopperen.

De lássuk, mit gondolnak erről a többiek! Várjuk a hozzászólásokat.

Szólj hozzá!
Chopperek avagy a technika művészete