Egy városi robogónak kinéző motor, ami teljesen elektromos és ha nem figyelnek megalázza a 600-as benzines motorokat? Bizony! Ez a BMW teljesen elektromos motorja a C Evolution.

Már az elektromos Blinkee is nagy élmény volt, így hamar megugrott a pulzusom, amikor egy nézőm felajánlotta, hogy kölcsönadja a BMW elektromos motorját. Gondoltam, hogy jó lesz – SPOILER ALERT – de amint először húztam neki egy kövéret, kiderült, hogy sokkal jobb, mint vártam. Pár napra kértem csak kölcsön, de végül majdnem két hétig jártam vele.

Szerintem a videó után többen rá fognak kívánni erre a motorra és rá is gugliznak majd, hogy hol kapható, de sajnos az a rossz hír, hogy csak külföldön forgalmazzák, itthon nem. Pedig leszámítva a kissé borsos árat, a 2016-os modell már 150-180 km hatótávot is tud, ezzel pedig egy teljesen jól használható városi-város körüli elektromos motort kaphatnánk. Nekem mondjuk már ez is bőven elég lenne, a 110 km-es hatótávval.

Természetesen videó is készült, kicsit kevesebb menet közbeni vágóképpel, mint szerettem volna, mert már csak vágás közben vettem észre, hogy folyamatosan vállalhatatlan sebességet mutat a kilométeróra.

Egy magára valamit is adó bulvárlap simán lehozná szalagcímnek, hogy Franciaországban betiltották az esküvőket, ami ebben a formában kicsit olyan, mint a klasszikus vicc a jereváni rádióról, miszerint igaz-e a hír, hogy Moszkvában a Vörös Téren Mercedes autókat osztogatnak? A hír igaz, csak némi kiigazításra szorul. Tény és való, hogy a Vörös Térről van szó, sőt, az is igaz, hogy autókról van szó, ám nem Mercedes-ekről, hanem Volgákról, és nem osztogatják, hanem fosztogatják őket.

Szóval a Marseille négy kerületében (1., 6., 7. és 8.) a polgármesterek úgy döntöttek, hogy nem engedélyeznek bizonyos esküvőket, mégpedig azért, mert ezeket az ő általuk képviselt területeken rendszerint úgynevezett városi rodeók követik.

A városi rodeó alatt pedig azt értik, hogy az ünnepség végén, de még a hangulat tetőfokán fiatal férfiak motorra pattannak, és konvojban huligánkodnak az utakon. Nyilván nem minden esküvőt szűrnek automatikusan, hanem csak azokat, amelyen a résztvevők korábban részt vettek hasonló közúti zavargásban.

A probléma messzebbről indul, mint az esküvők korlátozása, ez már a sokadik lépés: évek óta küzdenek a hatóságok a motoros rendbontások ellen, az elmúlt években rengeteg kamerát szereltek fel, főleg azért, hogy az ilyen jellegű kihágásokat kiszűrhessék büntethessék.

Magunk is ismerünk huligánokat

Volt már róla szó, hogy a közúti versenyzés világában miért nincs meghatározó szerepe a Ducatinak, ám most úgy tűnik, az olaszok új sportmotorja megtörheti a jeget, például az egyik csapat Panigale V4-gyel áll rajthoz a Macau GP-n.

A Reactive Parts Team pilótája, Steve Heneghan nem BMW-vel vagy valamelyik japán márka sportmotorjával indul a rendkívül veszélyes utcai versenyen, hanem a 200 lóerőnél is erősebb Panigale V4 mellett döntött, és ez lesz az első alkalom, hogy a típus utcai versenyen indul. A rajtrácson egyébként lesz két másik Ducati is, de azok még a kéthengeres Panigalék lesznek.

A motort természeten nem széria állapotban viszik ki: Akrapovic titán kipufogórendszert tettek alá, a HM gyorsváltót építettek be, feltettek pár karbon védőelemet, CRC pályaidomokat csavaroztak fel, illetve átszelepelték a futóművet, hogy megfeleljen a speciális pályára.

Heneghannek ez lesz a hetedik a Macau GP-je, tavaly még Suzuki GSX-R1000-rel indult, akkor a 22. helyen végzett, kíváncsian várjuk, hátha idén befér a top20-ba. A Macau GP november 15. és 18. között zajlik, és ha az elmúlt években nem is szerepeltek jól a Ducatik a kínai versenyen, történelmileg volt már néhány meghatározó eredményük, például 1993-ban az ír Mark Farmer harmadik lett a Ducati 888-cal, Roger Bennett 2001-ben másodiknak vitte be a 996-osát, 2002-ben és 2003-ban pedig Michael Rutter nyert a 998-cal, miközben McGuinness második lett egy 999-cel, majd 2004-ben szintén Ducatiké lett a második és a harmadik hely. Aztán 2008-ig volt egy diadalmentes időszak, amit Michael Rutter tört meg a 1098-cal és egy második hellyel, majd két évvel később újra. 2011-ben volt az utolsó nagy Ducati-ünnepély a Macau GP-n, amikor az akkor vadonatúj 1198 nyergében Rutter lett az első, a második helyen pedig a csapattársa, Martin Jessopp végzett.

Philip Island MotoGP pálya az óceánpartra épült, így a természetes élővilágának a részét képezik a madarak - gondoljunk csak a 2015-ös futamra, amikor Andrea Iannone szedett le egy sirályt fejjel.

Az alábbi videó egy nyílt napon készülhetett, és a következőt látni rajta: két motor fordul rá a célegyenesre, és nem sokkal az érintő után, már a kigyorsításnál, felszáll két madár, és berepül a motorosok elé.

Az elöl haladó telibeveri a nagyobbat, belesodródik a mögötte érkezőbe, akit kilök a kavicságyba. Mintha az első motoros megúszná esés nélkül, és vissza tudna menni a pályára, a kamerás motor viszont alaposan összegyűrődik.

A Harley-Davidson Road Glide Special tesztben ismét rácsodálkoztam, hogy mennyire elképesztően szép a fényezése - elismerem, ehhez kellenek a nagy felületek, hogy érvényesülni tudjon, de ez önmagában nem magyarázza, hogy mitől ennyire szép. A témában beesett egy olvasói levél.

IMG 7354

Szia!

Ha jól tudom, finoman vibrózzák az alkatrészt fényezés közben, ettől simul ki a felülete ennyire. A VFR1200-nál a Honda is elkezdte alkalmazni, hasonló eredménnyel.

A szarrá polírozott, egyedi fényezéseket akarták reprodukálni tömeggyártva és sikerült.

Üdv,

Mivel fogalmam sincs a fényezésről, felhívtam Rapkay Zoltánt, nála senki nem tud többet Magyarországon a Harley-Davidsonról, még alapműnek számító könyvet is írt a márkáról, illetve a gyár fogadott már el általa benyújtott módosítási javaslatot.

Elmondta, hogy sajnos nem tud ő sem pontos technikai leírással szolgálni, de egészen biztosak lehetünk benne, hogy nem véletlenül lesznek ennyire szépek a Harley fényezései. Van ugyanis egy high-tech fényezőüzemük, illetve külön részleg kutatja a különböző felületkezeléseket, ezek végeredménye az, amire rendszeresen rácsodálkozom. Minden bizonnyal egyszerre van trükk a festékben, a technológiában és abban, hogy kimondottan sok kézimunka van a folyamatban.

A biztonság kedvéért felhívtam az airbrush-mágus Mike Tamást is (ő festette annak idején a halas sisakomat, de kb. a teljes magyar motorsport sisakállománya az ő keze munkája, Talmácsitól Micheliszig). Szerinte a lakkozásban van a trükk, mégpedig hogy nagyon sok réteg kerül egymásra. Időigényes és sok kézimunkát igénylő a folyamat, mert felviszik az első réteg lakkot, jön egy nap száradás, felpolírozzák, majd jön még egy réteg lakk, aminek megint kell egy nap száradás, és így tovább, akár 10-12 rétegig, vagy amennyire szükség van. Ettől lesz olyan mély fénye, mert a lakk tökéletesen feltölti az egyenetlenségeket.

A flitteres, hard candy fényezés is ettől néz ki annyira durván: ott ugye szemcséket kevernek a festékbe, és azt lakkozzák és polírozzák addig, amíg a lakk fel nem tölti a legapróbb egyenetlenséget is.