Száraz vagy nedves kuplung?

2018.03.28. 07:49

clutch

Bár vannak, akik számára vallási kérdés, léteznek racionális szempontok is, hogy melyik miért jó. Spoiler alert: az egyik megoldás ki fog halni.

A nedves, vagy pontos nevén olajfürdős kuplung az elterjedtebb, és a nevéből ki is derül a lényeg: beleér az olajba. Bár az olaj a motor többi részében azért van, hogy a felületek szebben fussanak egymáson, a kuplungnál a hűtésről gondoskodik, védi a tárcsákat a beégéstől. Továbbá keni a csapágyakat és a tárcsák körmeit, amint a hornyokban siklanak.

Emiatt a nedves kuplung tartósabb, jobban bírja a sok megállással, elindulással, csúsztatással járó városi forgalmat, keményebben terhelhető, tűri a kínzást. Jellemzően könnyebben is jár, általában kevesebb kézerőt igényel. Illetve halkabb, ugyanis az olaj nem csak ken, hűt, kopadékot lebegtet, hanem zajt is szigetel, még ha ez nem is tartozik alapvetően a fő feladatai közé. Tehát ha kezdő vagy, ha főleg városban mész, vagy csak simán ügyetlen a kezed, akkor ez a jó választás. Viszont nyilván van oka annak is, hogy nem az összes motort nedves kuplunggal gyártják.

Súrlódólamellák egy többtárcsás kuplungból

Például a nedves kuplung gyorsabban koszolja az olajat, hiszen a kuplung kopadéka is belekerül. A másik, hogy az olajban fürdő kuplung nagyobb közegellenállással találkozik, mint a szárazon futó, tehát több a hajtáslánci veszteség is. Általánosan az is elmondható, hogy többtárcsás kuplungoknál a szárazon futók azonos lamellaszám és lamellaméret mellett nagyobb nyomatékot tudnak átvinni.

A bejegyzés trackback címe:

https://chopper.blog.hu/api/trackback/id/tr5713811188

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.