A lakossági áttörés még nem történt meg - de ez nem jelenti azt, hogy nem is fog. A lítiumos akkumulátoroknak vannak előnyei és hátrányai, ezekkel érdemes tisztában lenni, mielőtt belevágunk a vásárlásba.

Mindenképpen mellettük szól, hogy kicsik és könnyűek - általában negyedannyit nyomnak, mint egy hagyományos ólom-savas, tehát ha egy 10-12 Ah-s klasszikus akku 4 kiló, akkor a lítiumos körülbelül egy kiló. Mivel kisebbek is, nem feltétlenül töltik ki az akkutálcát, emiatt sokszor egy szivacskockával együtt árulják, amit aztán a motoros méretre vághat a saját motorjához.

Minden akkumulátornak van önkisülése, vagyis ha nem használják, akkor is merül. A lítiumosaknál ez sokkal lassabb, jobban bírják az állást, ritkábban kell őket töltőre rakni. Viszont ez könnyen a vesztük is lehet, mert ha túlságosan lemerülnek, menthetetlenül tönkremennek, míg a hagyományos akksikat sokszor minimális kapacitásromlással vissza lehet hozni a mélykisülésből. Egy rajta maradt fogyasztóval simán tönkre lehet őket tenni - és mivel drágábbak is, ez különösen fájó.

Könnyű, drága, nem merül, könnyen tönkretehető

A drágaság relatív, általános 10-12 Ah-s akkumulátorok már 10 ezer forint körül is vannak, ahhoz képest a 30-35 ezres ár már látványosan sok, de egy drága, 17 Ah-s, márkás akksihoz képest már közel sincs ekkora különbség, 40-50 ezerhez képest a 60-65 ezer forint már nem akkora ugrás. A Porsche GT2 RS-be 1600 euró volt a lítiumos akksi, na AZ volt a drága!

A lítiumos akksik ellen szól, hogy nem lehet bármivel tölteni őket, digitálisan felügyelt töltő szükséges hozzá, amely folyamatosan figyeli a feszültséget - illetve a motor töltésrendszerének és a feszültségszabályozónak is hibátlannak kell lennie.

Ducati 899 Panigale esete a litihiumos akksival

A harmadik ellenük szóló érv pedig, hogy a hidegre lényegesen rosszabbul reagálnak, mint az ólomakksik - olyankor előfordulhat, hogy csak úgy képesek beindítani a motort, ha előtte pár percig csak a fényszórót használva beindítjuk a kisülést, és csak utána tudják a szükséges indítóáramot. Ez a trükk extrém hidegben (-20) egyébként a hagyományos akksiknál is be szokott válni.

Röviden tehát: mellette szól, hogy könnyű és lassabban merül, ellene, hogy drágább és könnyebb tönkretenni, valamint téli használatra mérsékelten ajánlott.

A 2018-as KTM EXC-kben alap a li-ion akksi

A bejegyzés trackback címe:

https://chopper.blog.hu/api/trackback/id/tr8813655260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.