420A8530

Ugyanaz a helyzet, mint a kuplung nélküli váltással: ha jól csinálod, nem káros. De mi történik, ha rosszul csinálod - vagy fordítsuk meg a kérdést, milyen jelek utalnak arra, hogy rosszul csinálod? Tehát ha nem szépen jön fel, hanem feleslegesen nagy fordulatnál durván rádobott kuplunggal, az bizony árt.

A kuplungnak legalábbis mindenképpen, a lamellák beverik a kuplungkosarat, a hőterhereléstől deformálódhatnak a lamellák, kopnak a súrlódótárcsák, amiktől több kopadék kerül az olajba - száraz kuplungnál pedig megéghetnek a lamellák - a végén pedig elkezd csúszni a kuplung, vagyis drága tud lenni.

De nem esik jól a láncnak sem, a hirtelen rántástól szakaszosan megnyúlik, onnantól nem lehet többet pontosan beállítani a láncfeszességet, a lógó lánctól jobban kopnak a lánckerekek, illetve felesleges terhelést kapnak a váltókihajtás-tengely csapágyai.

Aztán ha nem finoman teszed le az elejét, az első villára ható hirtelen és nagy terhelés elmozdíthatja a szimeringet, és elkezdhet folyni a villaolaj. De ha a technikád hibátlan, akkor sem garantált, hogy nem okozol kárt. Nem minden motor kenési rendszere van felkészítve az ilyen mutatványra, hosszan lógatva kenési problémák léphetnek fel - vagy az olajszivattyú nem tud kellő mennyiséget felszívni az olajteknőből, szóróolajozású konstrukcióknál pedig a vezérműlánc nem tud elég olajat felhordani a vezérléshez a hengerfejbe. A bizonyos motorok bírják az ilyesmit (jellemzően sportmotorok és endurók), mások pedig nem.

Ezen felül további gondok is adódhatnak, például egy kellően hosszan kitartott egykeréknél lehet akkora fordulatkülönbség az első és a hátsó kerék között, hogy az ABS hiba kódot dob, és leáll, illetve régebbi konstrukciók a lerakásnál, ahogyan a lelassult első kerék hirtelen megpróbálja felvenni a tempót, elszakadhat a kilométeróra-spirál. Röviden: ha jól csinálod, az egykerék nem ártalmas, de a hosszú lógatást nem minden konstrukció szereti.

A váz és a felni akác tűzifából, a tank söröshordóból, a kormány és a kipufogó szarvasmarha szarvból készült, mindezt egy 126-os Polski motor hajtja és szalagfék lassítja. Ismerje meg az alkotót, Puskás Istvánt!

Közúti versenyek 200 felett

2018.04.18. 08:21

Önmagát megépítő motor?

2018.04.15. 08:15

Emberi segítség nélkül is elkészül a japán sportgép.

Ötletes videót hozott nyilvánosságra a Suzuki, amelyen látszólag emberi beavatkozás nélkül, önmagát építi össze egy GSX-R. A valóságban a művelet 30 óráig tartott, és az eseményeket fényképezőgéppel dokumentálták.